Circumstances creëert impactvolle voorstellingen met een missie. Onze voorstellingen tonen een evenwichtsoefening tussen spektakel en zorg, waarbij mensen elkaar medelevend ondersteunen. Ons werk draait niet om perfectie, maar om samenwerking, gemeenschappelijkheid, authenticiteit en het erkennen van onze imperfecties, waardoor we ons begrepen en verbonden voelen. Verbinding is de rode draad, zowel op als naast het podium.
"Circus gaat niet over het bereiken van het onmogelijke, maar om het onmogelijke uit te dagen. De zoektocht naar de limieten van evenwicht, zwaartekracht, balans, tijd en uithoudingsvermogen creëert een unieke dans." - Piet Van Dycke
Circumstances is een Vlaams circus- en dansgezelschap dat per productie een gevarieerd team van kunstenaars samenbrengt, elk met hun eigen specialisatie. We creëren samen de voorstelling, iedere schakel is belangrijk. Achter de schermen wordt Circumstances gedragen door een vast kernteam van enthousiaste medewerkers. We staan bekend om onze gedrevenheid, passie en flexibiliteit. Plezier, verwondering en vertrouwen ademen door in alles wat we doen.
De ambitie van Circumstances is circus en dans dichter bij een breed en divers publiek te brengen: Thassos verzorgt de tourneeplanning en promotionele ondersteuning in België. Buro Piket en Aurora Nova dragen bij aan de internationale verkoop.
Circumstances vzw werd 1 december 2021 opgericht en wordt bestuurd door Jonas Van Soom (coördinator CIRKLABO), Evelien Alles (zakelijk leidster Theater FroeFroe) en Maaike Vanderhaegen (programmator CC Het Gasthuis). Circumstances zou niet bestaan zonder de ondersteuning van onze partners: PLAN Brabant, Festival Circolo, DansBrabant, CIRKLABO, Miramiro, circuswerkplaats Dommelhof, PERPLX, HET LAB Hasselt, Festival Boulevard, fABULEUS en Circ'uit.
Circumstances creëert woordeloze, fysieke voorstellingen die balanceren tussen spanning en ontroering. Elke creatie ontstaat vanuit nieuwe "circumstances" (omstandigheden), met wisselende (circus)disciplines, performers, doelgroepen en contexten. In de symbiose van acrobatie en expressieve beweging staat het spanningsveld tussen beheersing en snelheid, afhankelijkheid en autonomie, focus en rust centraal. Vanuit deze dynamische contrasten creëren we grensverleggende ervaringen die de poreuze grenzen tussen circus en dans verkennen.
We reizen met onze producties de wereld rond, van Chassepierre tot São Paulo, van Tienen tot Hongkong. We spelen in openlucht of in het theater. We richten ons op een gevarieerd publiek: van kinderen tot senioren, van skaters tot paaldansers, van hardcore festivalgangers tot toevallige passanten. We streven ernaar om werkelijk impact te maken met onze voorstellingen, ook buiten de muren van de theaterzaal.
Momenteel touren we met drie producties: EXIT (2022), een installatievoorstelling waar beweging, partneracrobatie en balansbord samenvloeien; GLORIOUS BODIES (2023), een voorstelling over de kracht van het ouder wordend lichaam; en BEYOND (2025), een voorstelling over grenzeloze bruggenbouwers. Hou zeker onze kalender in de gaten!
Ook in zijn nieuwste productie weet choreograaf/danser Piet Van Dycke dans en acrobatie mooi te vermengen. De ene scène volgt associatief op de andere, de ene keer lekker klungelig, de andere keer spitsvondig, steeds guitig rebels en fris tegendraads. Er zit veel schwung in de strakke dans en acrobatie. Het blijft spannend. En grappig.
Maar typisch Van Dycke is het naast en door elkaar gebruiken van circusidioom, spel en dans. Die frisse puntigheid zet de ruimte, objecten en lichamen in een licht absurdistisch licht. Opnieuw weet Van Dycke met dit trio een humorvol en telkens verrassend geheel te smeden.
Piet kan zijn verbeelding en het leven naar zijn hand zetten om daar vervolgens anderen deelgenoot van te maken. Hij heeft een duidelijk eigen choreografisch handschrift: eigentijds, zorgvuldig, doordacht en mathematisch van vorm. Maar geplaatst in een context met voor iedereen herkenbare elementen. Piet weet hierdoor zijn publiek een entree te verschaffen om de abstractie van een kunstvorm als dans associatief en persoonlijk te ervaren.
Piet heeft wat men in het Frans zegt ‘un certain je ne sais quoi’. Een niet grijpbare maar wel voelbare rusteloze creatie energie die niet af te remmen valt en die een creatieve noodzaak voelt om zich uit te drukken. Zijn choreografisch werk kenmerkt zich in het onderzoeken en op zoek gaan naar de menselijke conditie. Hij weet op het podium een wereld te scheppen die uitdaagt, ironiserend werkt, die provoceert maar ook raakt en tot nadenken stemt. Die vol associatieve ruimte is en die ons als toeschouwer regelmatig op een verkeerde been plaatst.
De adembenemende voorstelling blaast je omver. Het is een combinatie van dans en circus, met vier eenlingen die, na aanvankelijke weerstand, elkaar nodig hebben om balans in hun leven te vinden. Het is ongelofelijk hoe de vier jonge mannen al die loop- en bewegingspatronen uitvoeren, telkens net omzeilend of juist expres het tegendeel. En hoe ze steeds net op tijd weg zijn om die omklappende wand niet tegen hun hoofd te krijgen. Blatende schapen en een van ontlading juichend publiek bij EXIT van de Belgische choreograaf Piet Van Dycke en zijn Circumstances.
Het stuk bouwt slim op naar een adembenemende apotheose (…) de performers hijsen zich de lucht in, glijden van de muur en zoeken met z’n vieren een balans die ze uiteindelijk ook vinden. Indrukwekkend (…) dé sensatie van het weekend.
Vijf sterren voor ‘GLORIOUS BODIES’, dat de liefhebber van klassiek én modern circus eindeloos weet te boeien. Of artiesten op leeftijd er nog wel toe doen? De pure uitvoering, het intense samenspel en de acrobatische beheersing zorgen ervoor dat de twijfel over het antwoord op die vraag totaal overbodig is.
Ook in zijn nieuwste productie weet choreograaf/danser Piet Van Dycke dans en acrobatie mooi te vermengen. De ene scène volgt associatief op de andere, de ene keer lekker klungelig, de andere keer spitsvondig, steeds guitig rebels en fris tegendraads. Er zit veel schwung in de strakke dans en acrobatie. Het blijft spannend. En grappig.
Maar typisch Van Dycke is het naast en door elkaar gebruiken van circusidioom, spel en dans. Die frisse puntigheid zet de ruimte, objecten en lichamen in een licht absurdistisch licht. Opnieuw weet Van Dycke met dit trio een humorvol en telkens verrassend geheel te smeden.
Piet kan zijn verbeelding en het leven naar zijn hand zetten om daar vervolgens anderen deelgenoot van te maken. Hij heeft een duidelijk eigen choreografisch handschrift: eigentijds, zorgvuldig, doordacht en mathematisch van vorm. Maar geplaatst in een context met voor iedereen herkenbare elementen. Piet weet hierdoor zijn publiek een entree te verschaffen om de abstractie van een kunstvorm als dans associatief en persoonlijk te ervaren.
Piet heeft wat men in het Frans zegt ‘un certain je ne sais quoi’. Een niet grijpbare maar wel voelbare rusteloze creatie energie die niet af te remmen valt en die een creatieve noodzaak voelt om zich uit te drukken. Zijn choreografisch werk kenmerkt zich in het onderzoeken en op zoek gaan naar de menselijke conditie. Hij weet op het podium een wereld te scheppen die uitdaagt, ironiserend werkt, die provoceert maar ook raakt en tot nadenken stemt. Die vol associatieve ruimte is en die ons als toeschouwer regelmatig op een verkeerde been plaatst.
De adembenemende voorstelling blaast je omver. Het is een combinatie van dans en circus, met vier eenlingen die, na aanvankelijke weerstand, elkaar nodig hebben om balans in hun leven te vinden. Het is ongelofelijk hoe de vier jonge mannen al die loop- en bewegingspatronen uitvoeren, telkens net omzeilend of juist expres het tegendeel. En hoe ze steeds net op tijd weg zijn om die omklappende wand niet tegen hun hoofd te krijgen. Blatende schapen en een van ontlading juichend publiek bij EXIT van de Belgische choreograaf Piet Van Dycke en zijn Circumstances.
Het stuk bouwt slim op naar een adembenemende apotheose (…) de performers hijsen zich de lucht in, glijden van de muur en zoeken met z’n vieren een balans die ze uiteindelijk ook vinden. Indrukwekkend (…) dé sensatie van het weekend.
Vijf sterren voor ‘GLORIOUS BODIES’, dat de liefhebber van klassiek én modern circus eindeloos weet te boeien. Of artiesten op leeftijd er nog wel toe doen? De pure uitvoering, het intense samenspel en de acrobatische beheersing zorgen ervoor dat de twijfel over het antwoord op die vraag totaal overbodig is.